1. ALLMÄNT
1.1. Dessa allmänna villkor tillämpas mellan HIROY, org. nr 556685-3478, (”HIROY”) och köparen av HIROYs tjänster (”Kunden”). HIROY utför konsulttjänster för marknadsföring online. HIROY anlitas av Kunden för ett specifikt uppdrag t.ex. webbanalys, sökordsoptimering, utveckling av webbtjänster, rådgivning kring strategi samt övriga marknadsföringstjänster (”Uppdraget”). Uppdraget specificeras närmare i dokumentet ”Avtal Digital Marknadsföring” (”Marknadsföringsavtalet”) som parterna signerat innan Uppdragets början. Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) är tillämpliga på Kundens beställning av Uppdraget. Villkoren tillsammans med Marknadsföringsavtalet utgör tillsammans avtalet mellan Kunden och HIROY (”Avtalet”). I det fall det förekommer motstridigheter mellan innehållet i Marknadsföringsavtalet och Villkoren äger Marknadsföringsavtalet företräde.
2. UPPDRAGET
2.1. HIROY ska utföra alla delar av Uppdraget professionellt, med omsorg och i enlighet med bestämmelserna i Avtalet. HIROY bestämmer riktlinjerna för utförandet av Uppdraget.
2.2. HIROY garanterar inte att Uppdraget kommer att leda till att Kunden får fler besökare på sin webbplats, ökar sin försäljning eller sina intäkter i övrigt, ökar sin popularitet, eller i övrigt ökar allmänhetens positiva inställning gentemot Kunden. Uppdraget syftar endast till att förbättra Kundens digitala marknadsföring.
3. ÄNDRINGAR AV UPPDRAGET
3.1. Kunden kan begära ändring av Uppdraget. Sådan ändring måste för att vara bindande skriftligen godkännas av HIROY.
3.2. Vid Kundens begäran om ändring av Uppdraget, såsom exempelvis att Uppdraget blir mer komplicerat eller tidskrävande, ska ersättningen till HIROY ökas eller minskas i proportion till förändringens storlek. Korrigeringen av sådan ersättning avgörs slutligen av HIROY.
4. UPPSÄGNING AV AVTALET
4.1. Avtalet kan sägas upp med en ömsesidig uppsägningstid om trettio (30) dagar. Uppdrag vars varaktighet understiger trettio (30) dagar kan inte sägas upp till upphörande.
5. ANLITANDE AV UNDERKONSULTER
5.1. HIROY får anlita underkonsulter för Uppdragets utförande.
6. REKLAMATION
6.1. Om Kunden önskar framställa reklamation avseende fel eller brist i Uppdragets utförande ska Kunden snarast möjligt, men inte senare än trettio (30) dagar från det att Kunden upptäckt eller bort ha upptäckt felaktigheten eller bristen, kontakta HIROY. Reklamation eller klagomål ska senast framställas nitttio (90) dagar efter att Uppdraget avslutats. Reklamation befriar aldrig Kunden från skyldigheten att betala för Uppdraget.
7. TILLHANDAHÅLLET MATERIAL
7.1. Kunden ansvarar för, och garanterar, att material och uppgifter som Kunden tillhandahåller HIROY är korrekt och inte gör intrång i tredje parts immateriella rättigheter.
8. ERSÄTTNING & KUNDENS DRÖJSMÅL
8.1. De priser för Uppdragets utförande som HIROY uppger till Kunden är, om inget annat anges, estimat och kan komma att ändras. Kunden är skyldig att ersätta HIROY för kostnader för resa, mat och logi om Uppdraget utförs utanför Stockholm.
8.2. Om Uppdraget löper längre än tolv (12) månader har HIROY rätt att justera priserna en gång per år, räknat från det datum Uppdraget påbörjades. Justeringen baseras på SCB:s konsumentprisindex (KPI). Prisjustering får endast ske vid månadsskifte och gäller inte retroaktivt.
8.3. Fakturerat belopp ska vara inbetalt till HIROY på angivet sätt senast den förfallodag som anges i Marknadsföringsavtalet. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt den räntesats som vid var tid följer av räntelagen (1975:635). HIROY får debitera påminnelseavgifter och inkassokostnader vid försenad betalning.
8.4. Fakturering sker, om annat ej avtalats, månadsvis i efterskott med betalningstid om trettio (30) dagar.
8.5. Uteblir hela eller del av Kundens betalning äger HIROY rätt att omedelbart avbryta Uppdraget. HIROY har i så fall även rätt att kräva till ersättning för kostnader som uppkommit på grund av Uppdragets upphörande.
9. VÄSENTLIGT AVTALSBROTT
9.1. Om en av parterna bryter mot eller grovt åsidosätter sina skyldigheter enligt lag eller enligt Avtalet och inte åtgärdar det inom fjorton (14) dagar från det att den andre parten krävt åtgärdande, har den part som krävt åtgärdande rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan.
10. ANSVAR
10.1. HIROY ansvarar för skada som orsakats Kunden genom fel eller vårdslöshet i utförande av Uppdraget upp till det lägre av (i) tre (3) prisbasbelopp, enligt socialförsäkringsbalken (2010:110) eller (ii) det belopp som betalats av Kund till HIROY under de föregående tolv (12) månaderna.
10.2. HIROY ansvarar aldrig för skada som uppkommer på grund av felaktig eller ofullständig information lämnad av Kunden. HIROY ska hållas skadelös gällande krav från tredje man. HIROY ansvarar inte för utebliven av vinst eller inkomst, eller annan indirekt skada eller följdskada.
10.3. Ansvarsbegränsningen gäller ej skada som orsakats av grov vårdslöshet eller uppsåt.
11. FORCE MAJEURE
11.1. Följande omständigheter berättigar, under tiden de föreligger, till motsvarande förlängning av krav på prestation: arbetskonflikt, brist på arbetskraft, fel eller försening från underleverantör, eldsvåda, krig, mobilisering, oförutsedda militära inkallelser, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, råvarupris, upprop, upplopp, samt av varje annan omständighet som HIROY inte kan råda över. Avser HIROY åberopa sådana omständigheter som avses ovan ska HIROY underrätta Kunden om uppkomsten samt upphörandet av omständigheten.
12. KUNDENS INSOLVENS
12.1. HIROY har rätt att säga upp Avtalet om Kunden ställer in betalningar, försätts i konkurs, upptar ackordsförhandling, träder i likvidation eller annars kan antas ha kommit på obestånd.
13. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
13.1. All rätt till samtliga immateriella rättigheter som HIROY skapar inom ramen för Uppdraget tillfaller Kunden.
13.2. Kunden erhåller inte rätt till HIROYs immateriella tillgångar eller företagshemligheter. Vidare erhåller Kunden inte rätt till immateriella rättigheter som skapats utanför ramen för Uppdraget, eller som redan var i HIROYs ägo innan Uppdraget inleddes.
14. PERSONUPPGIFTER
14.1. HIROY kan komma att behandla personuppgifter för Kundens räkning för vilka Kunden är personuppgiftsansvarig och HIROY är personuppgiftsbiträde. Sådana personuppgifter får endast behandlas inom ramen för Avtalet.
14.2. Vid Avtalets upphörande skall HIROY återlämna eller förstöra samtliga personuppgifter som HIROY behandlar vid tidpunkten för Avtalets upphörande i enlighet med Kundens instruktioner.
14.3. HIROY skall behandla Kundens personuppgifter i enlighet med överenskommen generell säkerhetsnivå och/eller Kundens instruktioner samt skall vidta de tekniska och organisatoriska åtgärder som krävs för att skydda de personuppgifter som behandlas.
14.4. HIROY får inte utöver vad som framgår enligt instruktioner från Kunden rätt att lämna ut personuppgifter till tredje man, ändra ändamålen med behandlingen eller medlen för behandlingen.
14.5. Kunden har rätt att kontrollera att HIROY vidtar de åtgärder som anges ovan och behandlar personuppgifter enligt Avtalet och gällande lagstiftning. En sådan kontroll skall ske efter skäligt varsel och under HIROYs normala kontorstid. Kontrollen skall utföras på ett sådant sätt att HIROYs verksamhet inte störs.
14.6. Misstänkt olovlig behandling eller spridning av personuppgifter ska meddelas Kunden så fort som möjligt.
14.7. Förfrågningar och krav från den registrerade skall handläggas av Kunden.
15. SEKRETESS
15.1. Parterna förbinder sig, utan begränsning i tiden, att inte för utomstående avslöja konfidentiell information rörande respektive parts verksamhet.
15.2. Med ”konfidentiell information” förstås i denna bestämmelse varje uppgift – teknisk, kommersiell eller av annan art – oavsett om uppgiften dokumenterats eller inte, med undantag för uppgifter som är eller blir allmänt kända eller som kommit eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än genom parts brott mot denna bestämmelse.
15.3. Parterna förbinder sig att under Uppdragets utförande samt för en period om ett (1) år från Uppdragets upphörande inte utan tvingande skäl avslöja innehållet i Avtalet eller information om förhandlingar eller diskussioner kopplade till Avtalet.
16. VÄRVNINGSFÖRBUD
16.1. Kunden förbinder sig att under tiden för Uppdragets löptid inklusive eventuell förlängning av densamma samt för en tid av sex (6) månader därefter, inte utan HIROYs skriftliga samtycke: direkt eller indirekt, för egen eller annans räkning (i) söka anställa, förmå att avsluta sitt engagemang med HIROY eller på annat sätt engagera HIROYs personal eller till HIROY knutna underkonsulter eller andra uppdragstagare. Oaktat vad som föreskrivs ovan är Kunden oförhindrad att vidta rekryteringsåtgärder som inte är särskilt riktade till HIROYs personal eller till HIROY knutna underkonsulter eller andra uppdragstagare.
16.2. Bryter Kunden mot bestämmelsen under punkten 16.1 ska Kunden vid anfordran utge ett vite till HIROY om etthundratusen (100 000) kronor för varje avtalsbrott. Utgivande av vite inverkar inte på HIROYs rätt att vidta andra påföljder, inklusive skadestånd, om HIROY kan påvisa större skada än vitet.
17. MEDDELANDEN
17.1. Meddelanden till den andra parten ska levereras med bud, rekommenderat brev eller e-post till de adresser som senast uppgivits av den andra parten. Meddelande ska anses ha kommit den andra parten tillhanda (a) Om det skickats med bud, vid mottagandet, (b) om det skickats med rekommenderat brev, fem (5) dagar efter avsändandet, eller (c) om det skickats med e-post, på dagen för avsändandet.
18. ÄNDRINGAR
18.1. Ändringar av Avtalet ska för att äga giltighet vara skriftligen accepterade av bägge parter, om inget annat avtalats.
19. TVIST
19.1. Om det omtvistade värdet överstiger 2,5 prisbasbelopp, enligt socialförsäkringsbalken (2010:110), ska tvister som uppstår i anledning av Avtalet slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Det omtvistade värdet omfattar kärandens yrkande i påkallelseskriften samt genkäromål som framställts i svaret över påkallelseskriften. Regler för Förenklat Skiljeförfarande för Stockholms Handelskammare Skiljedomsinstitut äga tillämpning på tvisten.
19.2. Om det omtvistade värdet understiger 2,5 prisbasbelopp, enligt socialförsäkringsbalken (2010:110), ska tvister som uppstår i anledning av Avtalet slutligt avgöras av allmän domstol. Det omtvistade värdet omfattar kärandens yrkande i stämningsansökan samt genkäromål som framställts i svaret över stämningsansökan.
19.3. Platsen för tvistens avgörande ska vara Stockholm.
19.4. Svensk lag ska tillämpas på tvisten.